Ontdek onze nieuwe AI Event Side-kick - Robin! Meer informatie

Hoe geef je een interactieve presentatie? - 10 bruikbare voorbeelden

Een presentatie geven is een van de meest voorkomende manieren om informatie over te brengen, of het nu gaat om een schoolproject, een zakelijke bijeenkomst of een verkooppresentatie. Het is echter niet genoeg om alleen maar informatie te delen met het publiek. Interactie tijdens een presentatie is net zo belangrijk als de inhoud van de presentatie zelf. Maar hoe zorg je nou voor de ultieme interactieve presentatie?

Waarom interactie belangrijk is tijdens een presentatie

Naast de meest voor de hand liggende reden dat interactie gewoonweg vermakelijk is tijdens een presentatie, zorgt een interactieve presentatie er ook voor dat het publiek betrokken blijft en actief kan deelnemen terwijl jij je verhaal verteld. Interactie kan de aandacht vasthouden en helpen bij het begrijpen en onthouden van de informatie. Bovendien kan het helpen om de presentatie meer memorabel te maken en de kans vergroten dat de boodschap wordt doorgegeven aan anderen. Het is zonde om veel tijd te steken in het in elkaar zetten van de presentatie over de uitrol van de nieuwe koers tot en met 2030, als de helft van de aanwezige team leads in slaap is gevallen, of de informatie niet onthoudt. Bekijk hier het voorbeeld van hoe Lidl dit aanpakte met de uitrol van hun strategie, waardoor het wél een succes werd.

Daarnaast kan interactie tijdens een presentatie ook helpen om de spreker feedback te geven over hoe de boodschap wordt ontvangen en begrepen. Door interactie te bevorderen, kunnen sprekers in real-time zien hoe hun publiek reageert en hierop inspelen. Dit kan helpen om de boodschap beter af te stemmen op de behoeften en interesses van het publiek. Zo kan de presentator bijvoorbeeld bepaalde onderwerpen uitdiepen of extra uitleg geven over moeilijkere onderwerpen.

Ten slotte: maak interactie bruikbaar voor zowel je doelgroep als jezelf; verzamel belangrijke data over je bezoekers. Met interactieve presentatie tooling kan er naast het creëren van interactie, ook belangrijke data worden verzameld over je publiek. Zo krijg je gemakkelijk inzicht wat voor publiek er voor je neus zit terwijl jij je verhaal aan het doen bent. Of je deze data gebruikt om tijdens de presentatie in te spelen op je doelgroep, of achteraf om nog een bericht na te sturen, dat ligt er wel een beetje aan wat het doel is van je presentatie.

Wat jij kunt doen om je presentatie interactief te maken; maak gebruik van digitale tools

Er zijn genoeg digitale tools om een interactieve presentatie te geven, maar soms wil je net even dat stapje meer zetten dan het stellen van een vraag of het houden van een poll. Is dat voor jou voldoende, scroll dan snel naar het einde van deze blog voor de oplossing. Wil je de ultieme interactieve presentatie geven? Lees dan snel verder!

1. Wordcloud

Vraag je bezoekers om iets te beschrijven in één of 2 woorden en toon het live in een Word cloud. Wanneer een woord combinatie vaker wordt ingetypt door de bezoekers, zal deze groter verschijnen op het scherm. Het fijne van een live wordcloud is dat het publiek zonder vertraging de wordcloud ziet veranderen en verspringen. Individuele personen kunnen meteen zien dat ze effect hebben op de presentatie, dit moedigt dan weer aan om actief mee te blijven doen.

2. Heatmap

Met een heatmap vraag je de bezoekers om via hun telefoon een avatar te plaatsen op het scherm. Op dit scherm kun je dan weer verschillende afbeeldingen laten zien waar de avatar op verschijnt. Denk hierbij aan het vragen waar ze vandaan komen, met als afbeelding de kaart van Nederland. Een ander mooi voorbeeld is het laten zien van stellingen of quotes die belangrijk zijn voor het onderwerp van de presentatie, en bezoekers met hun avatar op de stelling gaan staan die hen het meest aanspreekt. Een laagdrempelige manier om het ijs te breken of inhoud te bespreken en waarover de presentator een gesprek kan beginnen met de bezoekers.

3. Energisers

Je hebt tijdens je presentatie naar een bepaald doel gewerkt, of je ziet dat de aandacht van de bezoekers weg begint te zakken. Hoe zorg je er nou voor dat je publiek weer wakker wordt geschut en je met een knaller het doel onthuld, zodat deze beter wordt onthouden? Met een korte energiser! Pak de telefoon erbij en werk samen om de Energiser te voltooien, dat is nog eens een banger van een aflsuiter! Onthul feestelijk het doel, door een fles champagne op en neer te schudden totdat het lint wordt doorgeknipt, of sorteer de juiste vormpjes naar de juiste plek om een afbeelding te tonen op het scherm. Kom op! Je medebezoekers hebben je nodig, de Energiser kan niet alleen worden voltooid!

4. Image question

This or that, Dilemma op Dinsdag of: Image Question vraag je publiek te kiezen tussen twee afbeeldingen en toon de gegeven antwoorden op het scherm. Met deze vraag kun je een serieuze of een minder serieuze insteek nemen: “Zijn de leidinggevenden of de werknemers de bepalende factor voor de cultuur binnen het bedrijf? of “Zeg jij ‘friet’ of ‘patat’?“. Wanneer alle antwoorden gegeven zijn klik je als presentator door en toon je de afbeelding met meeste stemmen.

5. Live Q&A

Vraag je publiek om live tijdens de presentatie vragen in te sturen en laat ze voorbij komen in je presentatie wanneer je ze behandelt. Onze tip: laat de vragen anoniem voorbij komen! Zo maak je de drempel lager om vragen in te sturen. Aan de achterkant kun je altijd ervoor kiezen welke vragen je op het scherm wil tonen en welke niet.

Toch liever vragen stellen aan je bezoekers?

Natuurlijk kan dat gewoon, maar maak het jezelf dan extra makkelijk met de Voting modules van Presenterswall. Stel je bezoekers vragen, neem een poll af, of maak er een quiz van, alles is mogelijk! Meer hierover lees je hier.