Ontdek onze nieuwe AI Event Side-kick - Robin! Meer informatie

5 tips over presenteren, omgaan met camera’s en de techniek rondom een online uitzending

Presenteren. Veel mensen hebben er een haat-liefdeverhouding mee. Sinds de COVID pandemie hebben daarnaast veel mensen ook kennis mogen maken met online presentaties; van het geven van een webinar tot het hosten van een uitzending vanuit een professionele studio: het kan wat overweldigend overkomen. Maar geen zorgen! Met deze tips kom jij professioneel voor de dag en denkt je publiek dat je dit al jaren doet.

Tip 1: Je beste vriend zit in de lens!

De mens is er aan gewend om degenen tegen wie hij of zij praat voor zich te zien. Zelfs in een tijdperk waarin we meer van videobellen afhankelijk zijn, is dit het geval. Tijdens een online uitzending ligt dit net wat anders. Vaak is het enige dat je ziet een weinigzeggende lens. Beeld je daarom in alsof je beste vriend in de lens zit. Het is even wennen, maar dit helpt je om vriendelijker en relaxter over te komen.

Tip 2: Praat een tempo langzamer

Door de spanning kan het voorkomen dat je sneller gaat praten dan nodig is. Als je merkt dat je hoog in je energie zit, praat dan bewust iets langzamer. Je boodschap komt dan veel beter over. Wat voor jou dan voelt als een iets tragere presentatie, is voor de kijkers juist fijn om naar te luisteren.

 Tip 3: Verplaats je in wat de deelnemers zien

Bedenk goed hoe de kijkers de opening beleven. De studio waar jij al de hele dag koffie aan het drinken bent, voelt voor jou vertrouwd, maar je publiek heeft dit nog nooit gezien. Op het moment dat de aftelklok op 0 staat en er naar de studio geschakeld wordt, hebben je kijkers bewust en onbewust veel om te verwerken. ‘In wat voor studio staan ze?’, ‘Goh, wat een leuk truitje heeft ze vandaag aan!’ en ‘Ik zet even mijn geluid iets harder’. Beperk je de eerste minuut dus even en hou de belangrijke informatie nog achterwege. Schakel ook nog niet weg van de studio richting een video. Laat je publiek dus even landen.

Tip 4: Adresseer de kijker op het juiste moment

Bij een online uitzending heb je eigenlijk twee smaken. Of je kijkers worden direct aangesproken (geadresseerd) óf de kijkers zijn toeschouwer van wat zich in de studio afspeelt. In de basis worden kijkers alleen direct geadresseerd bij aankondigingen, afkondigingen en bij presentaties. Wanneer er in een talkshow-/huiskamer-setting een gesprek gevoerd wordt, is de kijker te gast en wordt er niet direct in de camera gesproken. Ben je te gast in een talkshow-uitzending? Dan is het heel makkelijk. Gasten van een uitzending die alleen met de host praten hoeven zich nooit tot een camera te wenden en hoeven zich alleen bezig te houden met de host en andere tafelgasten. Laat de techniek en afkijkschermen dus voor wat het is en focus je op het gesprek aan tafel.

 Tip 5: Maak je niet druk over de techniek

Als je op het punt staat om een uitzending te presenteren, is de kans groot dat er andere mensen zijn die de technische aspecten van de uitzending voor hun rekening nemen en bedienen. Uiteraard is het belangrijk dat dit mensen zijn die er verstand van hebben en die weten waar ze mee bezig zijn. Of dat nou een handige collega is of een ervaren technicus van een livestream-studio. De techniek rondom een online uitzending kan er al gauw overweldigend en complex uitzien, maar voor de mensen achter de knoppen is het vaak gesneden koek. Je hoeft dus niet onzeker te zijn of het allemaal wel gaat werken op het moment dat jij dat ene onderdeel aankondigt. Voor jou is het belangrijk dat je zelfverzekerd een volgend onderdeel aankondigt, zonder stil te staan bij hoe het allemaal werkt. Hoe beter jij vertrouwt op de technici, hoe makkelijker ze kunnen aanvoelen waar je heen wilt. Let it go, dus!

Hopelijk kom je met deze tips beslagen ten ijs als jij een volgende keer een uitzending presenteert. Succes! En heel belangrijk: vergeet niet te genieten!